پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمدتقی آل هاشم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله هاشم با اشاره به اینکه فرهنگ اساس حرکت همه جوامع بشری است، گفت: ولنگاری فرهنگی به معنای بی برنامگی و عدم اعتنا و اهتمام به اهمیت فرهنگ است و پذیرش فرهنگ بیگانه نتیجه خودباختگی فرهنگی است.
 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ و تبیین شبیخون و تهاجم فرهنگی، اظهار داشت: ایشان در دیدارهای اخیر خود مقوله فرهنگ را یکی از مسائل مهم کشور دانست و از ولنگاری در دستگاه‌های فرهنگی انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه در اهمیت فرهنگ همین بس که فرهنگ بستر همه امور به‌ویژه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ این سؤال وجود دارد که چرا پس از 37 سال بعد از انقلاب آن‌هم انقلابی از جنس فرهنگ، به‌ جایی می‌رسیم که رهبر انقلاب تصریح می‌کنند؛ در مسائل فرهنگی نوعی ولنگاری و بی‌توجهی وجود دارد.

آیت‌الله آل هاشم با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی به مسائل فرهنگی و نادیده گرفتن اهمیت آن‌ها را ایجادکننده چالش در مسائل مختلف کشور همچون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، گفت: مسؤولان نظام اسلامی در دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها مباحث فرهنگی را به‌صورت ویژه پیگیری و عملیاتی کنند.

وی با اشاره به عملکرد بعضی دولت‌ها در مسائل فرهنگی، افزود: عملکرد برخی دولت‌ها در عرصه فرهنگ به‌گونه‌ای بوده است که در هر دوره سبب شده حوزویان به‌جای تبیین حجیت فرهنگ اسلام بیشتر به پاسخ شبهات ایجادشده بپردازند و وقت برنامه‌ریزی مداوم و پیوسته فرهنگی را از دست بدهند.

امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه دست کشیدن از فرهنگ خودی و پذیرش و عمل به فرهنگ بیگانه نوعی خودباختگی فرهنگی است، تصریح کرد: ولنگاری فرهنگی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی که ضرر و زیان برای نظام اسلامی چه‌بسا بیشتر از خودباختگی و شبیخون فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ولنگاری فرهنگی بی‌تفاوتی به مقوله فرهنگ است، اذعان داشت: اساس فرهنگ حرکت همه جوامع بشری است، رعایت، اهتمام، عدم سهل‌انگاری اصول و ضوابط فرهنگ و برنامه‌ریزی بر اساس آن برای هدایت جامعه در مسیر صحیح و رسیدن به اهداف متعالی ضروری است.

آیت‌الله آل هاشم تصریح کرد: مقام معظم رهبری نسخه کامل فرهنگ اسلامی را در عنوان «سبک زندگی اسلامی» مطرح کردند که حوزه و دانشگاه باید مداوم و متمرکز روی آن فکر و کار کنند؛ اما پس از چند سال که از طرح آن گذشته است، می‌بینیم متولیان در برخی مواقع بیش از آن‌که همراه جریان فرهنگی کشور باشند، علیه آن بوده‌اند.

وی بابیان اینکه ولنگاری فرهنگی در ارتباط با شبیخون و هجمه فرهنگی دشمن است، خاطرنشان کرد: در ولنگاری عدم اعتنا و اهتمام به اهمیت فرهنگ و برخورد ناصحیح با مقوله فرهنگ است و تهاجم فرهنگی جنگ نرم اهمیت توجه به فرهنگ را دوچندان می‌کند، ازاین‌رو حرکت در مسیر ÷مصورِ امام خامنه‌ای پیشبرد اهداف فرهنگی است.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر حمایت و پشتیبانی از هنرمندان تراز انقلابی کشور، تجلیل از هنرمندان غیر ارزشی انتقاد کرد و افزود: هنرمندان تراز انقلابی باید مورد جمایت و تجلیل باشد، عدم حمایت از این قشر از هنرمندان نشان از نوعی ولنگاری در دستگاه های فرهنگی در حوزه سینما داد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

ارسال در تاريخ 13 / 4 / 1395برچسب:, توسط میثم